با کاروان سبا در ترکیه – گذر از دروازه هادریان آنتالیا

Previous slide
Next slide

هرگاه بحث سفر به یک مکان پیش می‌آید شور و شوق آغاز سفر برای گردشگران عاشق مسافرت، هیجانی است وصف‌ناپذیر آغشته به هزاران سؤال مختلف. خصوصاً وقتی این عزم سفر به قصد مقصدی باشد که سرشار است از جاذبه‌های زیبای طبیعی، فرهنگی، تاریخی و حتی اسطوره‌ای. اسطوره‌ها اگر حتی ذره‌ای هم پایه و اساس حقیقی نداشته باشند باز هم شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. اکنون که قصد سفر به ترکیه و بازدید از جاذبه‌های بسیار زیبا و گوناگون آن داریم بد نیست که این سفر را به همراه داستانی آغاز کنیم که ریشه در فرهنگ و تفکرات گذشته‌ی ما دارد. البته خیلی هم به این داستان نمی‌پردازیم و آن را فقط به‌منظور حسن آغاز گردشمان و راهنمای سفرمان انتخاب کردیم. پس برای شروع سفر چه راهنمایی بهتر از ملکه‌ی محترم سبا، سلطان بلقیس.

“برمبنای اسطوره‌های محلی آنتالیا سلطان بلقیس زمانی که به قصد ملاقات با سلیمان نبی در حرکت بود از دروازه هادریان عبور کرده و روز بسیار خوبی همراه با تفریح و سرگرمی را در کاخی در آسپندوس سپری کرده است.”

درست است که دروازه‌ی مذکور حدود یک‌هزارسال بعد از ماجرای سلطان بلقیس ساخته شد و برای عبور این بانو نیاز به نسخه‌ای بسیار قدیمی‌تر از این دروازه بوده است اما به قول ما ایرانی‌ها «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». پس ما هم راه ایشان را پیش گرفته و سفر را با گذر از دروازه تاریخی هادریان آغاز می‌کنیم.

دروازه هادریان آنتالیا

دروازه تاریخی هادریان که می‌توان آن را زیباترین دروازه پامفیلیا دانست متشکل است از 4 ستون و دو برج با ارتفاع 8متر و سه ورودی طاقی شکل که به همین دلیل آن را دروازه سه‌گانه (یا به ترکی Üçkapılar) هم می‌گویند. نام این دروازه برگرفته از نام امپراتور رومی، هادریان است که در سال 130 میلادی وارد این شهر شد. البته طاق‌های دیگری نیز با نام هادریان در دنیا وجود دارد که سه‌تا از مهم‌ترین آن‌ها در یونان، ایتالیا و اردن هستند و از بحث ما خارج است. به‌نظر می‌آید برج جنوبی دروازه به‌نام «جولیا ساشا» که در دوران امپراتوری روم ساخته شده است مجزا از دروازه بنا نهاده شده باشد. ساخت قسمت پایینی برج شمالی نیز به زمان روم باستان برمی‌گردد اما قسمت بالای آن در نیمه‌ی اول قرن سیزدهم یعنی زمان سلطان علاءالدین کیقباد سلجوقی بازسازی شده است و شامل کتیبه‌ای به خط عربی می‌گردد. زیبایی این دروازه‌ها که به گل‌های رز منقش شده‌اند با ابهت حاصل از کتیبه‌ای با نقش سر شیر موجود در آن، آغشته شده و ذوق و هنر خالقان آن را به نمایش گذاشته است. در گذشته دروازه‌ی اصلی دوطبقه بوده است. اگرچه درمورد طبقه بالای آن اطلاعاتی در دسترس نیست اما باور عموم بر این است که در زمان‌های گذشته این دروازه مجسمه امپراتور و خانواده‌اش را بر روی خود داشته است. بجز ستون‌ها که جنسشان از گرانیت است تمامی قسمت‌های دروازه از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. زمانی که از دروازه اصلی درحال عبوریم و نگاهی به پایین می‌اندازیم در زیر پوشش پلاستیکی کف‌پوش‌ها و در لابه‌لای شیارهای حاصل از چرخ ارابه‌ها و گاری‌ها می‌توان محل‌های اصلی عبور را دوران روم باستان مشاهده کرد.

پس از عبور از این دروازه و به رسم گردشگری ملکه‌ی سبا سری به شهر باستانی آسپندوس می‌زنیم تا علت سفرش را به آن‌جا جویا شویم.

با تورهای گردشگران همراه باشید.

 

هادریان ترکیه
هادریان ترکیه

 

امتیاز دهید
دروازه هادریان

دیگر مطالب از وبلاگ گردشگران

سفرهای خوب از اینجا آغاز می شود . . .

پس از بررسی توسط کارشناس در کوتاهترین زمان با شما تماس گرفته می شود و تمامی مراحل و مشاوره و رزرو با شما هماهنگ  می شود .